Vajon mivel tudunk természetesen elérni még fokozottabb hatékonyságot a csontok, és persze az izmaink és ízületeink egészségének támogatásában?

Ez volt a fő kérdés, amikor a közelmúltban létrehozott Nemzetközi Osteoporózis Alapítvány adatai szerint világszerte körülbelül 200 millió nő szenved csontritkulástól. A férfiak - főleg a hivatásos de a hobbi sportolók is - különösen egy bizonyos életkor után veszítenek izmaik, ízületeik rugalmasságából, és náluk az éves csípőtörések is a felmérések szerint kb 25%-ban fordulnak elő. Ezek a számok is arra világítanak rá, hogy mindannyiunk számára fontos, hogy egy egész életen át vigyázzunk és törekedjünk csontjaink és vázizmaink egészségére.

Persze, jól tudjuk: az egészséges táplálkozás, a rendszeres, súlyzós vagy saját testsúllyal végzett mozgás, valamint a kalcium - és D-vitamin rendszeres pótlása egy jó kezdeti lépés akkor, ha a csontvesztés életmódbeli célkitűzéseink egyikeként szerepel a listánkon. 

Ezek mellett azonban még számos további ásványi anyag és fehérje is fontos, hogy szerepet kapjon mint az étrendünkben, mind pedig az aktuálisan fogyasztott étrendkiegészítőink között. 

Ezek az egészséges és a csontvesztés, illetve az egészséges vázizomrendszer és ízületek tekintetében legalább olyan fontos a magnézium, a kollagén valamint a K2 vitamin is. 


Természetesen ennyi mindenre nehéz külön-külön odafigyelnünk - ezért is vannak ma már egyre specifikusabb multivitaminok, és kombinált étrendkiegészítők

De vajon minden mindennel jó együtt - vagy mégsem?

Azok akik tudatos életvitel szerint étkeznek és élnek az átrendkiegészítők adta lehetőségekkel, és alaposabban utánaolvasnak a dolgoknak - jól tudják, hogy azért mindent nem lehet együtt szedni mindennel. Van olyan párosítás, ami kiolthatja - vagy legalábbis gyengítheti - egymás pozitív hatását, de legalábbis a felszívódást gyengíti az egyik hatóanyag, de számos olyan is, amikor az egyes hatóanyagok erősítik, támogatják egymás hatását, vagy a szervezetben való hasznosulást.

Szerencsére ma már a magukra valamit is adó táplálékkiegészítő gyártók ügyelnek erre, így a modern étrendkiegészítők összeállításánál arra törekednek, hogy a fő hatóanyag mellé annak felszívódását segítő, támogató egyéb anyagokat társítsanak. Ezért találunk például a vas étrendkiegészítők mellett C-vitamint, folsavat - mert ezek köztudottan elősegítik annak felszívódását és hasznosulását a szervezetünkben, vagy ilyen páros lehet a kalcium és a D-vitamin, a magnézium és a B6 vitamin párosa is…

Mi a helyzet a kollagénnel?

A kollagén az állati és az emberi szervezetben is a jelen lévő egyik leggazdagabb fehérje: a testünk fehérjetartalmának körülbelül 30%-át teszi ki. Ennek a széleskörű elterjedésének köszönhetően a szervezetünkben növekvő kollagén állomány számos egészségügyi előnnyel bír.

Hogy csak a legnépszerűbbeket említsük: rugalmasabbá, fájdalommentesebbé teheti az ízületeket, támogatja a csontokat, a vázizom rendszert, a fogok, körmök és a haj egészségét, szépségét. Fiatalosabbá, feszesebbé teheti bőrünket, védi májunkat és támogatja beleink egészségét.

A kollagén - illetve a kívülről bevitt kollagénpótlás, kollagén étrendkiegészítés - pedig mostanra már egyre inkább kinövi magát, s egy önmagában a természetben is, de a gyártók leleményességének köszönhetően is egy olyannyira  sokoldalú étrendkiegészítő, hogy számtalan különféle verzióban találhatjuk meg. 

Túl azon hogy folyékony vagy por változatot szednénk-e szívesebben, vagy hogy bőrünk, hajunk azaz a szépségünk megtámogatása az elsődleges célunk vele - vagy inkább az izomaink, ízületeink és csontjaink épsége, védelme? (Mert aki egy kicsit is jártas már a kollagén kiegészítők világában, az jól tudja, hogy a kollagénnek is többféle típusa létezik, és ezek más és más területeken fejtik ki leginkább a hatásukat.) 

Mi most - legalábbis jelen cikkünkben - az izmok, ízületek, csontok, érrendszer problémaköre szempontjából járjuk körül a kérdést, melyre leginkább a szarvasmarhából előállított, komplex kollagén pótlása lesz a legideálisabb. 

Azt is tudjuk - legalábbis a legtöbb kollagént fogyasztó már tisztában van vele - hogy a kollagén mellé érdemes C-vitamint adagolni, mert ez az erőteljes antioxidáns segít a sejtképzésben, így a kollagén szintézishez is elengedhetetlen. 

De vajon a magnézium és a kalcium hogy jön be a képbe?

Szedhetünk-e együtt például kollagén - és magnézium kiegészítőket? 

Erre a legfőbb választ a természetben találjuk meg: ez a kombináció ugyanis megtalálható a spenótban, a mandulában, a magas kakaótartalmú étcsokoládéban, de az avokádó és a tengeri hínár is tartalmaz együtt kollagént és magnéziumot.


A kollagén magnéziummal együtt megtalálható az emberi test kötőszöveteiben is: a kollagén megkötésében segít leginkább itt a magnézium - noha önmagában is számos pozitív hatással van a bőrre, az izmokra, és a csontokra is. 

Ám a kollagén - magnézium kiegészítővel együtt alkalmazva - hatékonyabb lehet a bőr fiatalságának megőrzésében is, hiszen képes megszilárdítani azt. 

Ez a két kiegészítő tehát tökéletesen jól megfér együtt, sőt, mi több: erősítik egymás hatását!

A magnézium eleve kifejezetten ajánlott azok számára, akik vigyázni szeretnének testük tartószerkezetének egészségére. A kollagén szintúgy jeleskedik ebben - s magnéziummal együtt a kollagén kiegészítő még teljesebbé tudja tenni annak valamennyi előnyét: nem csak a csontjaink, ízületeink és izmaink, de még a bőrünk, hajunk szépségét is hatékonyabban képes megtámogatni. 

A magnézium - a kollagénhez hasonlóan - szintúgy az egész szervezetünkben megtalálható, csak másként!

A kollagén támogatja az izmok, ízületek épségét, mert megtalálható ezekben, mint a szervezetünk egyik legfontosabb építő aminosavlánca - addig a magnézium szintúgy az egész testünkben megtalálható (ebből kb. 60%-a a csontokban, a többi az izmokban és a lágy szövetekben, folyadékokban, beleértve a vért is). 

És míg a kollagén alkotja ezeket a szöveteinket, addig a magnézium egyfajta ko-faktorként (segítő molekulaként) működik együtt az enzimek által folyamatosan végrehajtott biokémiai reakciókban - egész pontosan több mint 600 reakcióban! Beleértve olyanokat is, mint az élelmiszerek energiává alakítása, vagy a fehérjeképzés (azaz, az új fehérjék létrehozása aminosavakból.) Ez pedig - akárhogyan is nézzük - de igen nagy támogatás a kollagén fehérjék lebontása és beépítése szempontjából.

A magnézium ugyanakkor - akárcsak a kollagén vagy a kalcium is - már önmagában is rendkívül hatásos szervezetünk egészére nézve!

A fentebbiekhez pedig már csak a hab a tortán, hogy a magnézium - önmagában is - képes fokozni az edzés közbeni teljesítményt, elősegíti az izmok összehúzódását és ellazulását, segít a vércukroknak az izmokba történő eljuttatásában, és a laktát eltávolításában, amely edzés közben felhalmozódhat és fáradtságérzetet okoz. 

Sőt, magnézium még az idegrendszerünket is szabályozhatja: azokat a neurotranszmittereket, melyek üzenetet küldenek az agynak és az idegrendszernek. 

Ebből egyenesen következik, hogy segít leküzdeni a fejfájást, oldja a görcsöket, és akár a menstruációs fájdalmakra is pozitív hatással van, hangulatjavító hatása miatt pedig a PMS kínzó tüneteit is csökkentheti. 

Nem véletlen az sem, hogy jelentős számú kutatás történt már a magnézium és a depresszió kapcsolatában: a a magnézium kritikus szintje ugyanis szerepet játszik az agyműködésben és a hangulatunk szabályozásában, ami pedig a depresszió fokozottabb kockázat eredményezheti. 

A magnézium ugyanakkor kulcsfontosságú a csontok egészségének megőrzésében és a csontritkulás elleni védelemben - elvégre a szervezetünkben lévő összes magnéziumnak az 50-60%-a a csontjainkban található! (Számos tanulmány is ezt bizonyítja, miszerint a magasabb magnézium bevitel megnövekedett csontsűrűséggel járt együtt a csípőben és a combnyakban, illetve egy másik tanulmány szerint egy 3 éves vérvizsgálatban azok, akik kevesebb magnéziumot fogyasztottak, háromszor több csonttörést szenvedtek el, mint azok akik jóval többet vittek be ebből a létfontosságú ásványi anyagból. 

A magnézium szerepe tehát az izomösszehúzódások és a vérnyomás szabályozásától kezdve az energiatermelésen át a vércukor egyensúlyig - sőt a testsúly- és hangulatzavarokig -  a szervezetünkben bőséges. Egy ilyen hosszú, előnyöket taglaló lista mellett nem meglepő, hogy ez a negyedik legnagyobb mennyiségben előforduló ásványi anyag a szervezetben, és több száz enzim reakciójában vesz részt.

A kalcium hogyan kapcsolódhat mindehhez? 

Természetesen, aki csak kicsit is jártas az ásványi anyagok világában, az jól tudja, hogy a kalcium nélkülözhetetlen a csontképződéshez. A szervezetünkben lévő kalcium 99%-a a csontokban és a fogakban található, amelyeknek szervetlen, szilárd vázát alkotja. A maradék 1% a különböző szövetekben és a vérben van jelen, s többek között az izmok összehúzódásában, illetve a véralvadásban játszik szerepet. 


A kevés tejet, tejterméket, illetve halakat fogyasztóknál már eleve javasolt a kalcium pótlása, bár természetesen nagyon jó növényi kalcium forrásaink is vannak: pl. a szezámmag, a mák, az aszalt füge, a párolt tofu vagy a zöldbab is tartalmaz kalciumot - melyből az ajánlott napi bevitel 800 mg, illetve biztonsággal hosszú távon maximum 1500 mg-ot javasolnak a szakemberek.  

A kalcium-magnézium kiegészítőket gyakorta megtaláljuk egymás mellett, hiszen segítik, támogatják egymás hatását. Bizonyított tény, hogy a kalcium és magnézium együttes szedésével enyhíthetők a havi vérzés kellemetlen tünetei, de az izomláz, az izomrángások, és az éjjeli vádligörcsök gyakorisága is. 

Ami pedig a kalcium kollagénhez való viszonyát illeti: a hal kollagén, és a tengeri kollagén már önmagában is tartalmaz méghozzá nagy mennyiségben kalciumot, sőt egy kisebb mennyiségben minden kollagén típus (a sertés - és szarvasmarha kollagén) is! 

Az egyik vizsgálatban a nők napi rendszerességgel, 12 hónapon át kaptak kalcium étrend kiegészítőt kollagénnel kombinálva, egy másik csoport pedig csak kalciumot kapott (kollagén nélkül) a harmadik pedig fordítva. A vizsgálat végére a nők azon csoportjának, akik kalciumot és kollagént is kaptak párhuzamosan, szignifikánsan alacsonyabb volt a vérében azon fehérjék szintje, amelyek elősegítik a csont lebontását, mint azoknak, akik csak az egyik kiegészítőt szedték. 

Mivel a csontok is főként kollagénből állnak, ám a csontokban pedig rengeteg kalcium és magnézium is található -  így együttesen pótolva ezeket a fontos anyagokat, pedig valóban még többet tehetünk csontjaink egészségéért. 

És van még egy értékes, ám ritkábban emlegett ásványi anyag csontjaink és izmaink egészségének megtámogatására, ez pedig nem más, mint a MANGÁN!

A mangán számos enzim működéséhez elengedhetetlen.

Mangánra van szükség a fehérjedús táplálékok lebontásához, de fontos szerepe van még az idegek zavartalan működésében, az ízületek megfelelő síkosításában, valamint az anyagcsere sebességét szabályozó pajzsmirigyhormonok előállításában is. 

A kutatások megállapították, hogy a megfelelő csontozat kifejlődésében szerepet játszó mangán szintje gyakran alacsony a csontritkulásban szenvedő nőknél, ami törékenyebbé teheti a csontokat. 

Szerencsére nem kell mindezeket a hatásos ásványi anyagokat külön-külön beszereznünk étrendkiegészítőként a kollagén porunk mellé, ha csontjainkat, izmainkat és ízületeinket szeretnénk elsősorban megtámogatni!

Létezik ugyanis egy új, mindezeket együttesen tartalmazó, komplex kollagén por! 

A Millers gyártó forradalmi újdonsága már kapható: a Millers Collagen PLUS - kollagén por vitaminokkal és nyomelemekkel dúsított kollagén por, mely kiváló minősítésű, friss füvön legeltetett szarvasmarhák kollagén peptidjeit tartalmazza hidrolizált formában, mely az izmok, ízületek, csontok és közőszövetek egészsége mellett a rugalmas erek, az életerős haj, körmök, és a feszes, fiatalos bőrkép szempontjából legalább olyan erős támogatást nyújt.